Thursday, July 5, 2007

Dører og hengsler og andre sommerplaner....

For noen dager siden var jeg på en butikk som selger brukte bygningsmaterialer, egentlig for å finne gammel teglstein til taket på sommerhuset, -og så fikk jeg plutselig øye på disse dørene. Jeg kjente pulsen økte og hjertet hoppet opp i halsen, -noe så nydelig, -sikkert kjempedyrt tenkte jeg. Jeg spurte hva de kostet, men fikk til svar at de var nettopp kommet inn, så de visste ikke ennå. Jeg kjørte derfra, men kunne ikke glemme dørene, -jeg gikk og filmet om hva de kunne koste, og hvor mye jeg var villig til å gi, -nei jeg måtte tilbake og spørre, og i dag ble dørene eller dørbladene, det er ikke karm på de, med meg hjem, og det til en pris lavere enn jeg hadde turt drømme om. Da jeg fikk stilt dem opp hjemme, laget jeg meg kaffe og satte til en stol så jeg kunne sitte og nyte dem. Nydelig!

Og ser jeg dem mot lyset blir fargene helt annerledes, -følte meg så rik der jeg satt! Hva jeg skal bruke dem til er jeg ikke helt sikker på ennå, har egentlig flere planer, men tar gjerne mot forslag. De er 220 cm høye, så det er ikke bare å sette dem inn i stedet for en annen dør. Foreløpig skal jeg bruke dem til akkurat dette, bare glede meg over at de finnes her hjemme mens jeg nå drar på ferie.
Jeg tok med hengslene på kommoden hjem fra sommerhuset, tenkte jeg skulle få vekk gullfargen på et eller annet vis denne siste arbeidsuka. Fant til slutt ut at jeg ville ha de hvite, og så ble det spraymaling både av disse og av en gammel ramme som jeg har kjøpt på auksjon tidligere i vår.




Nå gleder jeg meg til å få malt speilkommoden så jeg får satt de på, jeg synes de ble kjempelekre. Skruene tenkte jeg ikke jeg skulle gjøre noe med, de får være litt gullfarget og litt gråsvart som de var fra før, så får vi se om det blir bra.
Men det er vel neste bilde som best viser våre ferieplaner. I år er det taket på sommerhuset som står for tur. Vi tok av eternittsteinen og åpnet det forrige helg, så nå er vi i gang. Det er litt trasig å tungvint å jobbe sånn oppe i høyden, men vi snekret et skikkelig stillas med godt gjerde, så det føltes i grunnen trygt å oppholde seg der oppe. Egentlig en skitjobb, men vi gleder oss til å ta fatt. Det er så herlig å holde på der ute. Her bruker vi ikke klokka, her er det bare flo og fjære vi går etter. Så selv om vi skal arbeide en del, er det likevel ferie. Dette er noe helt annet enn vi gjør i vår daglige jobb, så vi synes det er deilig å få brukt musklene litt. Får bare håpe på en tørr og vindstille sommer. -Og innimellom slagene blir det sjøliv i alle varianter......

Ja nå blir jeg uten nettilgang i mange uker, så jeg får bare ønske alle som er innom denne bloggen en fin sommer!

17 comments:

Eva Agnes said...

De dörrarna är bara så fina och speciella. Jag hade aldrig i världen lämnat dem kvar där heller. Även om jag inte heller hade vetat var de skulle in. Sådant ordnar sig alltid. Precis som du skulle jag ha suttit ich tittat på dem och supit in glädjen över att äga sådana dyrgripar.
Beslagen och tavelramen blev också snygga. Mina beslag här hemma är vita...
Nu till svar på dina frågor om rosensaften.
Till den flaskan hade jag en sort som doftar väldigt mycket och gott.
Den är slut och i morse gjorde jag ny saft av en annan ros som heter Flammentanz. Den doftar ingenting. Och om två dagar (den ska stå så länge) vet jag om den blir likadan i smaken eller inte.
Parfym kan jag inte göra. Har du prövat att hitta recept på nätet?
Kramar och ha sköna ferier med taket..
Kramar Eva Agnes

Interiørhuset said...

åh...så mange nydelige ting,dørene var bare så dekorative,og de håndtakene ble nyyyydelige med litt hvit maling=) Blir spennend eå se resultatet

Marie said...

Så otroligt vackra dörrar. Lyckliga dig.

Ha det så bra.
Kram Marie

Anonymous said...

Oi, oi og oi! ;o) Dette var litt av en fangst! Kjempeheldig var du der ja! Virkelig nydelige dører! Ønsker deg en kjempefin sommerferie og kos deg med synet av de vakre dørene dine! :o)

Anonymous said...

Dørene er flotte! Skjønner godt at du måtte ha dem med deg hjem!
Ønsker deg en kjempefin sommerferie!

Anonymous said...

Oj vilka vackra dörrar, en sån skulle jag mer än gärna ha haft här!

Dubbelörn said...

Så fantastiska dörrar!!!

Jag blir så glad över dina varma ord inne hos mig... de värmer

Kramar

Anonymous said...

Très jolies portes , le reste aussi!
A bientôt
Nathalie ( Pivoine et Lavande)

Thea said...

Nydelige dører.... Så flotte at de ikke trenger å være nyttige.. Kan jo stå kun for å glede øyet også disse dørene her... Ha en flott ferie:) THea

FO - 2 said...

Flotte og vakre dører.
Hengslene ble fine også.
Ønsker deg god ferie. :)

Tilonino said...

Hei så flink du er og se muligheter med ting du finner på din vei. Har jo sett tidligere også at du er velig flink med hendene. Skulle gjerne vært det jeg også, men når det gjelder sag og hammer så overlater jeg det til mannen. Malig og søm er mer min greie, men det er vel aldri forsent å prøve.. så kanskje jeg skal spikre og hamre neste gang. (Fnis) Men dørene var kjempeflotte og jeg gleder meg til å se hva du skal bruke dem til...
Ha en fin uke. Tilonino

Skatan said...

Vilka fantastiska dörrar! Kul att läsa - som vanligt : ) Ha en fin helg!

Anonymous said...

Kanskje du bør bygge deg et lite sommerhus/hytte/karnapp på tomta di? Og bruke dørene der? 4 vegger -4 dører? Jeg vet ikke... de er kjempefine da! Du må finne på noe lurt :)

ha en fin sommer!

Nette said...

Wow, for noen nydelige dører!!! Har ingen forslag til hva du skal gjøre med de, men du er jo så handy og kreativ at det vil vel ikke bli noe stort problem? Ønsker deg en kjempefin sommer!

Pulsatilla said...

Så herlige dører du har funnet - blir spennende å se hva du skal bruke dem til! Håper dere har hatt en flott nettfri sommer med en passe miks av ferieliv og feriejobb. Ferie er ikke ferie uten noen skikkelige fysiske prosjekter å gå løs på for meg.

Jeg ble også mektig imponert over de selvbygde stolene dine, rålekre!

Anonymous said...

For et varp! Nabolaget, var ordet som fallt inn da jeg så dørene dine! det ser ut som et nabolag!
Du er helt rå!! Du ser muligheter der andre ser rask! Disse dørene må være en skatt!
Kos deg med oppussingen av huset. Kan tenke meg du stortrives!

Anonymous said...

Å hildrande du for noen flotte dører. Blir spennende å se hvor de ender..De var helt superfine! Så god ide å spraymale håndtakene og rammen, de ble jo som ny!! Veldig stilig. Håper du har hatt en fin ferie. God helg.