Tuesday, May 8, 2007

Joanne Harris

Ja, så ble det en tur på Staff i dag da, og blei blakk ja, men fin å ja! Det var virkelig herlige klær de hadde, så dit skal jeg tilbake, må bare fylle opp kontoen litt først:-). Det finnes ikke kunsstoff i den butikken, og slikt liker jeg, -jeg fryser på ryggen av Acryl.

Men jeg må skrive litt om bøkene til Joanne Harris i dag. De som ikke har lest henne ennå, og som liker den franske landstilen har virkelig noe å glede seg til. Joanne Harris er halvt fransk, og skriver bøker der handlingen foregår på den franske landsbygda. (Det har vel noe med barndomsminner å gjøre tenker jeg). Jeg ser for meg hus og interiører i den franske landstilen når jeg leser disse, og så er det alltid en litt underfundig løsning på gåtene hun skaper underveis. Boken Sjokolade er også filmet, og det skulle jeg på en måte ønske at de andre ble også, men så er det jo dette med å se filmen etter å ha lest boka, det er ikke alltid det blir så bra. Jeg tror det er Blackberry Wine jeg liker best. Den leste jeg på engelsk for et par år siden, og nå har jeg lånt den norske utgaven på biblioteket. Det skal bli spennende å se om jeg får den samme historien ut av boka på norsk:-). Jeg er vant med å lese teknisk faglitteratur på engelsk, men skjønnlitteratur er jeg ikke så erfaren med. Her er det dessuten masse ord fra matlaging og kjøkkenhagedyrking som jeg ikke kunne fra før, og som det var kjekt å få med seg. Det er jo så greit når man finner dictionaries på nettet.



6 comments:

randi K design said...

Jeg elsker boeker ! Det er saa inspirerende..
Her borte har vi en bok butikk kjede, Barnes and Nobel, som har enorme mengder boeker innen alle mulige omraader. Man kan gaa dit sitte ned og lese som paa et bibliotek, uten aa shoppe.Som regel er der en kaffe shop innen bokhandelen, saa man kan riktig kose seg... Ha en fin dag, og takk for besoek!

Anne Grethe said...

Takk for boktipset! Høres ut som noen herlige bøker, og filmen Chocolat var jo bare så bra.

Anonymous said...

Sjokolade (filmen) er bare nyyydelig! Har sett den noen ganger, ja, men aldri lest bøker av forfatteren. Hvis du vil lese om Provence, må du lese bøkene til Peter Maile: Alltid Provence og Et år i Provence. Disse har faktisk også blitt filmet, men er fra "virkeligheten"; der han forteller om da han flyttet dit for å restaurere et hus og bo der.

Lantliga drömmar said...

Tittar in i din blogg jag också, så mycket fina bilder du har! Länkar till dig också i min blogg! :-) Ja, visst är det roligt att göra saker själv ibland, och inte alltid köpa samma saker som alla andra! Ha en trevlig helg!

Tilonino said...

Hei

Staff har flotte klær. Oppdaget de i Danmark for noen år siden. Flotte ting du viser bilder av her i bloggen. Ha en fin uke.
Tilonino

Eva Agnes said...

Hej Mikkeline!
Alla böckerna av Joanne Harris har jag läst på engelska.
Jag tror ayy Coastliners är filmad också. Men jag är inte helt säker.
Undrar om du har läst Holy Fools?
Den liknar inte alls hennes tidigare böcker. Den utspelar sig på 1600-talet.
När jag började läsa den tyckte jag inte om just det. Men det gick över.
Den är annorlunda men läsvärd.
Kramar Eva Agnes