Thursday, March 8, 2007

Det spirer.

Nå er det virkelig vår her, selv om det ligger en meter snø utom huset og det er gnistrende skiføre. I dag har sola varma så mye at stearinlysene har bøyd seg i vestvinduet mens jeg var på jobb.

Jeg tok inn noen greiner fra et epletre for et par uker siden. Disse står nå i full blomst på peishylla.


Jeg har kjøpt meg et vekstlys fra et gartneri som skulle skifte ut sine lamper. I et hjørne av snekkerverkstedet har jeg satt opp en balje der jeg har plantet vårløker. Fresiaen kom kjemperaskt opp. Anemonene og ranunklene har også begynt å spire.
Jeg har nok lett for å bli litt for ivrig nå tidlig på våren, men i år har jeg greid å vente litt med å så frø. Jeg har et lite drivhus ute i hagen, men det kan bli lenge til jeg kan begynne å sette noe ut dit, så jeg får prøve å holde litt igjen på frøsåingen, så jeg ikke får lange bleike tynne planter.



Jeg kjøpte meg en papirpottelager fra Gros Hage ,
så det spørs hvor lenge jeg greier meg før ringblomster, ringkrave, blomkarse.... kommer i jorda. Frøene er i hvert fall kjøpt inn.
(Kjemperask levering fra Gros Hage forresten. Jeg fikk pakken i postkassa dagen etter jeg bestilte ! Sånt liker jeg slik at jeg får smi mens jernet er varmt).

3 comments:

Anonymous said...

Så spennede med vekstlyset!
Det hadde vært noe, lykke til med frøene og en kjempe flott helg til deg!

Anonymous said...

Her det en med grønne fingre og "handy" er du også..........
Ja, men så får du ha en riktig fin og grønn helg!!

Mikkeline said...

Så grønne fingre vet jeg ikke akkuratom jeg har, men jeg synes i hvert fall det er fascinerende med det som spirer og gror på denne årstida. Jeg er ikke så ivrig midt på sommeren. God helg dere også!